Wszystko o etykiecie w stołówce

Stołówka w miejscu pracy to miejsce rozmów, współpracy, relaksu i oczywiście posiłków. Jest to przestrzeń, do której pracownicy mogą udać się, aby się rozerwać, nawiązać kontakty towarzyskie z kolegami i cieszyć się godziną tylko dla siebie.

Jeśli chcesz utrzymać wysokie morale w swoim miejscu pracy (to zawsze dobry pomysł) i chcesz skupić się na zdrowiu i dobrym samopoczuciu pracowników (kolejny genialny plan), powinieneś poświęcić wiele uwagi na to, jak zaprojektować swoją stołówkę w miejscu pracy. Nie chodzi tylko o to, co podajesz - trzymając się zdrowych opcji i starając się unikać fast foodów - ale także o ilość światła wpadającego do wnętrza, rodzaj siedzeń w kawiarni, sposób rozplanowania, elementy dekoracyjne (rośliny, dzieła sztuki itp.) oraz poziom komfortu. To musi być przestrzeń relaksu, swego rodzaju sanktuarium.

.... a myślałeś, że ciężka praca kończy się na zaprojektowaniu przestrzeni biurowej!

Znaczenie stołówki w miejscu pracy

Stołówka może być miejscem, gdzie pracownicy kupują gotowe jedzenie, gdzie mogą wyjść z biura i zjeść posiłek przygotowany wcześniej w domu lub gdzie mogą skorzystać z zaplecza kuchennego, aby podgrzać jedzenie, np. zupę, tosty itp. Dobrze jest dać pracownikom kilka możliwości; powiedzmy sobie szczerze, nie każdy może sobie pozwolić na codzienne kupowanie posiłku w porze lunchu i wiele osób woli przynieść własny, spakowany lunch, aby zaoszczędzić czas i pieniądze. Należy również zadbać o to, aby było to miejsce z dobrą kawą!

Należy zapewnić pracownikom wygodną przestrzeń, a to oznacza, że należy poszukać komercyjnych mebli biurowych, które będą pasować do stołówki. Są one łatwe do czyszczenia, zaprojektowane tak, aby były trwałe i długowieczne, a Ty możesz wybierać pomiędzy różnymi konfiguracjami. Zapoznaj się z poniższą infografiką, aby dowiedzieć się więcej na temat opcji siedzeń w stołówkach.

Jak widać, istnieje kilka opcji do wyboru, a tak naprawdę chodzi o to, aby zwrócić uwagę na komfort i to, co najlepiej pasuje do Twojej przestrzeni biurowej.

Dlaczego więc stołówka jest tak ważna? Pomyśl o tym w ten sposób - Twoi pracownicy robią sobie przerwę od biurka i udają się w relaksujące miejsce, aby zjeść lunch. Nie jest dobrym pomysłem zachęcanie pracowników do jedzenia przy biurku, dlatego idealnym rozwiązaniem jest zapewnienie im miejsca, w którym mogą się zrelaksować, odstresować przez godzinę i porozmawiać z kolegami. Pomaga to pracownikom naładować baterie przed popołudniową pracą, a także podnosi morale, co jest niezwykle ważne dla wydajności pracy.

Zapewniając swoim pracownikom wygodną przestrzeń, w której mogą się rozluźnić, kładziesz nacisk na ich dobre samopoczucie, dlatego warto zapoznać się z ofertą mebli biurowych w Wielkiej Brytanii, aby znaleźć najbardziej komfortowe i relaksujące meble biurowe do nowej stołówki. Po zakończeniu lunchu pracownicy będą naładowani energią, skoncentrowani, pozbawieni stresu i pozytywnie nastawieni do pracy, którą mają zamiar wykonać po południu.

W ten sposób wszyscy wygrywają.

Jednak nie wszystko zależy od tego, jak zaprojektujesz przestrzeń, ponieważ należy opracować niepisane zasady korzystania ze stołówki. Dowiedzmy się nieco więcej o ogólnej etykiecie w stołówce.

Wytyczne dotyczące etykiety stołówki w miejscu pracy

- Dbaj o czystość i porządek w stołówce - Pamiętaj, że pracownicy jedzą w niej lunch, dlatego musi być ona codziennie sprzątana. Oznacza to wycieranie stołów w stołówce i dbanie o to, by podłoga była zamieciona i wyczyszczona mopem. Sprzęt używany do podgrzewania posiłków również powinien być regularnie i prawidłowo czyszczony, aby uniknąć rozprzestrzeniania się bakterii. Wyrzucenie większości pracowników z pracy z powodu zatrucia pokarmowego nie jest sposobem na dbanie o ich zdrowie i dobre samopoczucie, ani na wydajność pracy!

- Regularne opróżnianie koszy na śmieci - Kosze na śmieci powinny być opróżniane co najmniej dwa razy dziennie. Nie są to zwykłe kosze na makulaturę, zawierają one resztki jedzenia, które mogą rozprzestrzeniać choroby, jeśli się je zostawi, a ponadto mogą wydzielać nieprzyjemny zapach. Nie sprawi to, że stołówka stanie się przyjemnym miejscem do przebywania.

- Utrzymuj porządek w lodówce - Zachęcaj pracowników do oznaczania swojego jedzenia w lodówce imieniem i nazwiskiem oraz do utrzymywania porządku. Nieuporządkowana lodówka będzie prowadzić do sporów o to, kto zjadł czyją kanapkę, a poza tym jest o wiele mniej prawdopodobne, że będzie ona ogólnie czysta i higieniczna.

- Pracownicy powinni jeść tylko to, co należy do nich! - To rozumie się samo przez się, ale przypominaj pracownikom, że powinni jeść tylko swoje własne jedzenie, a nie "przypadkowo" cudze. To szybka droga do konfliktu!

- Regularne opróżnianie lodówki i szafek - Jeśli stołówka jest głównie miejscem, w którym pracownicy przechowują własne jedzenie i składniki, regularnie opróżniaj pozostawione tam jedzenie. Upewnij się, że pracownicy wiedzą, że wszystko, co pozostanie w lodówce pod koniec tygodnia, zostanie wyrzucone ze względów higienicznych.

- Podawanie zdrowej żywności i przekąsek - Jeśli w stołówce podawane jest jedzenie do nabycia przez pracowników, w miarę możliwości wybieraj zdrowe menu. Zadbaj o to, by posiłki zawierały dużo świeżych owoców i warzyw, a także staraj się unikać smażenia. To w znacznym stopniu przyczyni się do poprawy ogólnego stanu zdrowia i samopoczucia pracowników.

- Nie przepłacaj - jeśli sprzedajesz posiłki, utrzymuj niskie ceny.

- Upewnij się, że wszystko jest dobrze zaopatrzone - Upewnij się, że zawsze jest wystarczająca ilość sztućców, podajniki serwetek są zawsze pełne itp. Dzięki temu przestrzeń będzie wyglądała profesjonalnie, a Twoi pracownicy będą mogli cieszyć się przerwą na lunch.

- Unikaj potraw o silnym zapachu - Jeśli dostarczasz pracownikom posiłki, staraj się unikać potraw o silnym zapachu, np. ryb. Ponadto zachęcaj pracowników, aby nie robili tego w przypadku produktów przechowywanych we wspólnej lodówce - Jane z drugiego końca biura nie chce, aby jej sałatka smakowała jak resztki curry Jeremy'ego. Skończy się tylko na niezadowolonych pracownikach i możliwych rozdźwiękach - to nie jest dobre dla morale!

- Uważaj na rozlane płyny - wszelkie rozlane płyny należy natychmiast sprzątać, także te na stołach i podłodze. Jeśli pracownik poślizgnie się i upadnie, doznając obrażeń w stołówce, możesz być narażony na ewentualne roszczenia, a Twój pracownik będzie miał zwolnienie lekarskie. To również nie wpływa korzystnie na wydajność pracy.

- Zasady są w porządku - Dobrze jest mieć pewne zasady obowiązujące w stołówce, pod warunkiem, że nie będziesz dyktować pracownikom, co mogą, a czego nie mogą robić w najdrobniejszych szczegółach. Pamiętaj, że Twoi pracownicy są dorośli, więc wiedzą, jak jeść i znają podstawowe maniery. Powinieneś im wpoić, że w miarę możliwości powinni sprzątać po sobie, unikać przepełniania lodówki własnymi rzeczami i dbać o podstawową higienę.

Jak widać, w etykiecie stołówki pracowniczej chodzi przede wszystkim o maniery i szacunek dla innych ludzi. Twoi pracownicy są już zapewne bardzo doświadczeni w obu tych dziedzinach, więc nie powinno być większych problemów. Musisz jednak zadbać o sprawne funkcjonowanie samej stołówki. Pracownicy udają się do tego miejsca, niezależnie od tego, czy jest ono duże czy małe, aby odpocząć w przerwie na lunch lub kawę, i nie chcą być narażeni na stres w czasie przerwy! Zadbaj o to, aby to miejsce było jak najbardziej wyluzowane i spokojne, z wygodnymi krzesłami w stołówce i dużą ilością otwartej przestrzeni.

Tak wiele uwagi poświęca się recepcji i samej przestrzeni biurowej, że czasami zapomina się o stołówce. To błąd - miejsca przerw są równie ważne jak miejsca pracy, ponieważ dają pracownikom przestrzeń, w której mogą się zrelaksować i skupić. Jeśli nie mają spokojnej i wygodnej stołówki lub miejsca, w którym mogliby się wyciszyć, zauważysz, że w Twojej firmie pojawią się nieskoncentrowani, zestresowani pracownicy. Nie jest to korzystne dla morale, zdrowia i samopoczucia oraz ogólnej wydajności.

Sprawdź, jakie meble można wybrać do stołówki i w miarę możliwości zastosuj nowoczesne wzornictwo. Udekoruj stołówkę dużą ilością światła, dziełami sztuki, roślinami i ogólnie spokojną atmosferą, aby pomóc pracownikom przegrupować się i skoncentrować przed rozpoczęciem popołudniowej pracy.

Co sądzisz o ogólnej etykiecie w stołówce, czy możesz dodać do tej listy jakieś inne elementy? Zajrzyj na naszą stronę na Facebooku i podziel się swoimi pomysłami. Musimy szerzyć wiedzę o tym, że stołówka jest równie ważna jak przestrzeń biurowa. W czasach, gdy wszyscy mówimy o zdrowiu i dobrym samopoczuciu, posiadanie spokojnego i relaksującego miejsca, w którym można spędzać przerwy, jest istotnym elementem zapewniającym, że pracownicy są wypoczęci i skoncentrowani przed poranną lub popołudniową pracą.

Powiązane artykuły

Nasz partner

Firma Lobos zajmuje się kompleksową obsługą firm, oferując nie tylko najlepszej jakości urządzenia biurowe, ale również meble i artykuły biurowe. Zapraszamy do odwiedzania placówek znajdujących się w Krakowie, Tarnowie, Warszawie, Łodzi, Nowym Sączu, Rzeszowie, Katowicach i we Wrocławiu.